Krachttraining bij lipoedeem: hoe zit het? Ik viel van verbazing bijna van mijn stoel, toen mijn cliënt dit zei: “Ik heb lipoedeem, dus ik mag niet sporten”.

Want als er íets belangrijk is bij lipoedeem, is het wel: het bindweefsel en je bloedcirculatie dagelijks in beweging brengen.

Wat was er gebeurd?

Ze had op social media gelezen dat zware krachttraining bij lipoedeem wordt afgeraden als cliënten een Quadrivas-traject in gaan. En dit vervolgens omgezet in een ‘waarheid’ die paste bij haar eigen waarheid. Sporten kostte haar moeite, dus voelde het voor haar als een bevestiging en een opluchting om te kunnen zeggen dat ze niet ‘mag’ sporten, vanwege haar aandoening.

Informatie over lipoedeem

Ik snap het wel. Er circuleert veel (des-)informatie en het is soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. Ik kan alleen maar aanraden om als cliënt met lipoedeem, lipolymfoedeem of bloedcirculatieproblemen je hoofd erbij te houden. Vragen die je jezelf kunt stellen: Staat er echt wat ik denk te lezen? Klinkt dit logisch? Wie of wat is de bron? Waaróm wordt iets aan- of afgeraden?

Om het laatste punt meteen aan te pakken: dit is waarom wij als Quadrivas Therapeuten vrouwen die een Quadrivas-traject ingaan, aanraden om geen (zware) krachttraining te doen tijdens het therapietraject:

Hierom geen zware krachttraining bij Quadrivas

Bij Quadrivas Therapy werken we met de handen diep in het weefsel en zo dicht mogelijk tegen het bot aan. Als daar dikke lagen (spier-)weefsel tussen zitten, is het – behalve blessuregevoelig voor de handen van de therapeut – lastig om de benodigde diepte te behalen. Dit maakt de behandelingen voor de cliënt wat minder efficiënt en het traject daardoor onnodig langer en dus kostbaarder. Dát is dus de reden waarom we afraden om tijdens het Quadrivas-traject zware krachtraining te doen.

Blijf bewegen!

Wat ik overigens wél aanraad, is blijven bewegen! En als je bijvoorbeeld twee of drie keer in de week gaat fitnessen, waarbij je een mix doet van krachttraining voor bovenlichaam, core en benen en daarnaast wat cardio: hartstikke goed! Lekker blijven doen. Met lipoedeem bouw je vaak niet makkelijk spieren op, dus je moet écht veel en zwaar trainen wil je zulke harde en dikke spierlagen creëren dat het niet te combineren valt met de therapie. Wat we afraden gaat over zware krachtraining die je bijna dagelijks doet, richting bodybuilding. Waarom we dit zo nadrukkelijk vermelden, zo vaak komt het toch niet voor dat vrouwen aan zware krachttraining doen? Toch wel: krachttraining is voor sommige vrouwen met lipoedeem een manier om hun lipoedeem onder controle te houden. Hiervoor moeten ze wel zeer zwaar en vaak trainen en zodra dit (vaak door tijdgebrek) niet meer lukt, steken de klachten weer de kop op.

Mijn persoonlijke ervaring

Ik heb hier persoonlijk ervaring mee. Voordat ik überhaupt wist dat ik lipoedeem had, was ik op een gegeven moment 6x per week in de sportschool waar ik een mix deed van cardio en krachttraining. Ik had inderdaad het gevoel mijn lipoedeembenen onder controle te hebben. Maar deze tijdsinvestering kon ik op de lange termijn niet volhouden. Reken maar uit: het kostte me meer dan 2 uur per dag uit en thuis, voordat ik weer gedoucht achter mijn laptop zat. Dat is 12 uur per week, meer dan een werkweek per maand!

Toen ik Quadrivas Therapy ontdekte, ben ik gaan minderen. En nu is het niet meer nodig om zo veel, zo lang en zo hard te sporten. Mijn benen zijn gezonder dan ooit. En ik sport en beweeg weer omdat ik het léuk vind, niet omdat het moet.

Wat neem je hieruit mee?

  • Beweeg elke dag! Wandelen, fietsen, zwemmen, yoga, fitness/lichte krachttraining of andere sporten. Dit is goed voor je bloedcirculatie en houdt beweging in het bindweefsel: dit helpt verergering van klachten op de lange termijn vertragen of voorkomen. In een volgend blog zal ik uitgebreider ingaan op sporten bij lipoedeem
  • Werk dus lekker aan je spieren, zowel qua kracht als flexibiliteit, dit houdt mensen met lipoedeem en bloedcirculatieproblemen langer mobiel.
  • Verwar fitness niet met zware krachttraining (blijf vooral gewoon lekker fitnessen, zeker als je hier plezier aan beleeft en dit goed voelt).
  • En: alleen als je écht zware krachttraining doet, en dit ook nog eens bijna dagelijks, bouw dan af voor of rond het begin van je Quadrivas-traject.

Multidisciplinaire aanpak

Ik ben van de multidisciplinaire aanpak bij lipoedeem en bloedcirculatieproblemen, waarbij beweging één van mijn speerpunten is. Beweging kun je op meerdere manieren inzetten:

  • Dagelijkse beweging;
  • Sporten; én
  • Behandelingen waarbij het bindweefsel en de bloedcirculatie in beweging worden gezet.

Daarom richtte ik, naast Quadrivas Clinic Drechtsteden, ook De Benen Kliniek op, waar mijn collega’s Kim en Lydia met de meest vooraanstaande techniek op het gebied van mechanische bindweefselmassage behandelen, zodat meer mensen met lipoedeem, lipolymfoedeem en bloedcirculatieproblemen hun bindweefsel in beweging kunnen brengen en hun bloedcirculatie kunnen boosten. Het resultaat: gladdere en gezondere benen.

Zet je bindweefsel in beweging

Het is een heel mooie methode en je kunt ‘m als voorloper of aanvulling op een Quadrivas Therapy-traject inzetten, of op zichzelf gebruiken. Overigens doen ook LPG, cupping en EMS (Electronic Muscle Stimulation) wat voor het bindweefsel. Dus als je dat doet: zeker doorgaan! Ik zeg altijd: het kan mij niet schelen wat je doet en waar, áls je maar je bindweefsel en je bloedcirculatie in beweging zet. Dit gaat je zoveel problemen in de toekomst schelen. Hoe eerder je erbij bent en hoe meer je doet voor je bindweefsel en bloedcirculatie, hoe minder ‘benen-leed’ er is. En dat is mijn missie.

Mobiliteitsoefeningen bij lipoedeem en bloedcirculatieproblemen

Sport je, maar heb je door bloedcirculatieklachten of (beginnend) lipoedeem, klachten als zwaar aanvoelende, vermoeide benen, vaak kramp in de benen, pijnlijke benen, stramheid bij opstaan en bij lopen – en sta je nog op de wachtlijst voor Quadrivas Therapy? Dan kun je veel baat hebben bij mobiliteitsoefeningen speciaal voor vrouwen met lipoedeem en bloedcirculatieproblemen.

Deze oefeningen zorgen voor meer doorbloeding in de heupen, bovenbenen en kuiten, bevorderen de soepelheid in heup-, knie- en enkelgewrichten en maken het bindweefsel in de benen gezonder. Daardoor kun je zelf thuis in 9 minuten per dag stagnatie op probleemplekken die vaak opspelen bij lipoedeem en bloedcirculatieproblemen verminderen.

Kijk op Je Beste Benen voor het praktische 9-minuten per dag JBB Mobility Workout abonnement.  Je moet wel nog goed de knieën kunnen buigen en kunnen wisselen tussen zittende, liggende en staande houdingen, om deze oefeningen uit te kunnen voeren. De workouts zijn speciaal ontworpen voor vrouwen met bloedcirculatieproblemen en (beginnend) lipoedeem en kunnen veel verbetering geven in het dagelijks leven (soepeler bewegen, makkelijker sporten) en ze kunnen mobiliteitsproblemen in de toekomst helpen voorkomen.

Vond je dit interessant om te lezen?  Kijk waarover je nog meer kan lezen in het overzicht op deze pagina.