Ik ga even bloedeerlijk zijn: zoet is mijn guilty pleasure. Ik wéét dat het niet goed voor me is én ik vind het superlekker. Meestal lukt het me om er matig mee om te gaan.
Maar de laatste maanden, met als klapper de decembermaand, heb ik de teugels wat te veel laten vieren. En het probleem is: hoe meer het er weer als gewoonte insluipt, hoe meer je lichaam om suiker vraagt. Suiker is slecht voor de bloedvaten, slecht voor het bindweefsel en slecht voor de gewrichten. Dit zijn weefsels die bij bloedcirculatieklachten en lipoedeem al niet in optimale vorm zijn en alle hulp van ons nodig hebben

Januari-Zonder-Suiker Challenge: doe je mee?

Het is dus tijd voor een reset en daarom ben ik 2 januari begonnen met de Januari-Zonder-Suiker Challenge. Doe je mee? Volg mijn ervaringen op https://www.instagram.com/jebestebenen/

Wat heeft suiker met lipoedeem en bloedcirculatieproblemen te maken?

Bij lipoedeem en bloedcirculatieklachten werken de bloedvaten op de aangedane plekken niet optimaal en is het bindweefsel niet optimaal gezond. (Teveel) suiker heeft nog eens een extra negatieve invloed.

Dit doet (te veel) suiker met de bloedvaten:

  • Verstijven bloedvaten: overmatige suikerinname kan leiden tot ontstekingsreacties in de bloedvaten. Dit is een voorbode voor atherosclerose, waarbij de bloedvaten stijver worden.
  • Vernauwing bloedvaten: suiker kan de productie van het hormoon angiotensine verhogen, wat leidt tot verdere vernauwing van de bloedvaten.
  • Verstoring van cholesterol: te veel suiker kan leiden tot onbalans van lipoproteïnen in het bloed, vooral verhoging van ‘slecht’ LDL-cholesterol en verlaging van het ‘goede’ HDL-cholesterol. Dit draagt bij aan de opbouw van plaque in de bloedvaten.
  • Insulineresistentie: als het lichaam regelmatig suiker verwerkt, moet het meer insuline aanmaken om de glucose (suiker) uit het bloed in de cellen te krijgen. Cellen kunnen dan ongevoelig worden voor insuline. Dit heet insulineresistentie en heeft een negatieve invloed op de bloedvaten.
  • Oxidatieve stress: een hoog suikergehalte in het bloed kan leiden tot de productie van vrije radicalen. Deze vrije radicalen kunnen cellen beschadigen, inclusief die van de bloedvaten (oxidatieve stress).
  • Verstoring endotheelfunctie: de binnenste laag van de bloedvaten, het endotheel, speelt een cruciale rol in de vasculaire gezondheid. Overmatige suikerinname kan de functie van het endotheel verstoren, waardoor de bloedvaten minder goed kunnen verwijden en samentrekken.

Dit doet te veel suiker met ons bindweefsel:

  • Glycatie: wanneer suiker in het lichaam wordt afgebroken, kan dit leiden tot glycatie in het bindweefsel. Hierbij binden suikermoleculen zich aan eiwitten en dit kan leiden tot schadelijke ‘Advanced Glycation End products’ (AGE’s).
  • Stijver en minder elastisch: AGE’s kunnen het bindweefsel stijver en minder elastisch te maken, doordat ze de werking van collageen en elastine verstoren. Collageen geeft bindweefsel zijn sterkte, terwijl elastine zorgt voor elasticiteit. Wanneer deze eiwitten beschadigd raken, ontstaan problemen als verminderde gewrichtsflexibiliteit, onderhuidse verklevingen, rimpels en verminderde huidelasticiteit en een verhoogd risico op vasculaire aandoeningen.
  • Ontstekingsreacties: chronische ontsteking als gevolg van hoge suikerinname kan de gezondheid van het bindweefsel aantasten en bijdragen aan artritis en fibrose.

Het sterk verminderen van de inname van toegevoegde suikers kan al snel de volgende voordelen hebben:

  • De bloedstroom verbetert
  • Ontstekingen in bindweefsel en bloedvaten neemt af
  • Endotheel in de bloedvaten verbetert
  • Insulineresistentie neemt af
  • Hoeveelheid triglyceriden (een type vet in het bloed) vermindert
  • Bloedcirculatie verbetert
  • De aflevering van zuurstof en voedingsstoffen en het afvoeren van afvalstoffen verbetert.
  • Energieniveau neemt toe
  • Verstijving in het bindweefsel door glycatie neemt af
  • Het bindweefsel wordt steviger en elastischer
  • De huid wordt gezonder
  • Gewrichten worden soepeler en sterker
  • Verouderingsprocessen in huid en bindweefsel vertragen
Reden genoeg om na de decembermaand het lichaam weer even een ‘reset’ te geven met 30 dagen zonder suiker.

By the way: JBB Mobility is gestart!

O ja: de website van Je Beste Benen is online en de eerste JBB Mobility-abonnees zijn begonnen met hun dagelijkse 9-minuten Workout. Wil je ook je mobiliteit verhogen? Want voor gezondere benen met een betere bloedcirculatie en minder klachten hoef je geen uren en uren te sporten. Slimmer bewegen (gevarieerd en dagelijks) is beter dan langer bewegen. Hier lees je alles over het dagelijkse 9-minutenprogramma:
Kom je me volgen op Instagram? Op https://www.instagram.com/jebestebenen/ geef ik tips en informatie over Je Beste Benen, maar kun je ook de Januari-Zonder-Suiker Challenge volgen en zelf meedoen.
Een heel mooi 2024 vol liefde, geluk en vooral gezondheid!

Op de hoogte blijven?

In mijn nieuwsbrieven en op mijn websites www.quadrivasdrechtsteden.nl en www.debenenkliniek.nl geef ik zoveel mogelijk tips en informatie over zo optimaal mogelijk leven met lipoedeem en bloedcirculatieproblemen.

Wil je als eerste lezen wat ik met je wil delen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief (zie de pop-up).

Vond je dit interessant om te lezen?  Kijk waarover je nog meer kan lezen in het overzicht op deze pagina.