“Is er een dieet voor lipoedeem?”, die vraag krijg ik als Quadrivas Therapeut vaak. En ik moet de vraagsteller dan teleurstellen: in mijn ogen is er geen speciaal dieet dat werkt bij iedereen met lipoedeem.
Wel is er veel wat je kunt doen op het gebied van voeding bij lipoedeem en bloedcirculatieproblemen. Er zijn twee acties die je kunt ondernemen.

Actie één: eet voeding die goed voor jóu is. Punt.

“Ja, lekker makkelijk praten”, zeg je misschien! Toch is dit het wel waar het op neerkomt. Zorg dat je je lichaam zo goed mogelijk voedt en zo min mogelijk belast met stoffen die niet goed voor je zijn. Dit kunnen stoffen zijn zoals kunstmatige toevoegingen, die in veel bewerkte voeding zit en voor niemand goed is. Deze stoffen zitten vaak in koek, snoep en chips, maar ook in vleeswaren en andere bewerkte vleesproducten, sauzen en kant-en-klaarmaaltijden.
Er zijn ook voedingsmiddelen die voor de één prima kunnen zijn, maar voor jóu niet optimaal werken. Dit komt vaak voor bij noten, koemelkproducten, nachtschade (onder meer tomaten, aubergine, aardappelen) en producten met gluten, maar het kan bij veel meer voedingsmiddelen voorkomen.
Je kunt allergisch zijn of intolerant zijn voor een bepaald soort voeding. Heel basaal het verschil: bij een allergie komt je immuunsysteem in werking en dit kan allerlei klachten opleveren, zoals huiduitslag, hoesten of ademhalingsproblemen, of een anafylactische schok, de meest ernstige reactie. Bij een voedselintolerantie komt het immuunsysteem niet in werking, maar ontstaan klachten vaak omdat het spijsverteringsstelsel bepaalde voeding niet goed kan verwerken. Er zijn bijvoorbeeld niet de juiste of niet genoeg enzymen aanwezig om een voedingsmiddel te verteren. Vaak geeft intolerantie mildere symptomen of pas als een bepaalde hoeveelheid wordt overschreden. Je kunt dan bijvoorbeeld een opgeblazen gevoel of andere darmklachten krijgen.
Nodeloos om te zeggen dat je lichaam in beide gevallen heel hard aan het werk is om deze ballast te verwerken. Blijf je deze voedingsmiddelen gebruiken, dan kan dat een negatieve invloed hebben op je energieniveau, je gezondheid, je afweersysteem, je darmen en uiteindelijk ook op je bloedvaten en bindweefsel, bij lipoedeem en bloedcirculatieproblemen toch al een zwakke plek. Je lichaam kan dan meer moeite krijgen om vocht en afvalstoffen af te voeren en zuurstof en de juiste voedingsstoffen aan te voeren. Wat weer eerder kan zorgen voor zware, vermoeide benen, vocht vasthouden, afvalstoffen vasthouden, onrustige benen, kramp in de benen.
Bij lipoedeem en bloedcirculatieproblemen is het extra belangrijk om je spijsvertering en immuunsysteem zo min mogelijk (extra) te belasten en je lichaam juist wél optimaal te voeden, waardoor je darmgezondheid toeneemt. Zodat de voedingsstoffen die vanuit je darmen naar je bloedcirculatie getransporteerd worden, van optimale kwaliteit zijn. Door uit te zoeken welke voeding voor jou werkt en welke niet, kun je ervoor zorgen dat je je lichaam optimaal voedt, zonder dat het extra wordt belast.
Als je hiermee aan de slag wilt, kun je hulp zoeken van een voedingsdeskundige of diëtist, of je kunt zelf een dagboek bijhouden met wat je eet en hoe je je daarbij voelt.
Heb je overigens ernstige klachten, dan is het natuurlijk altijd verstandig om direct naar de huisarts te gaan.

Actie 2: van sommige groenten en kruiden is bekend dat ze extra goed zijn voor de bloedvaten

Zo is van bieten, Chinese kool en (groene) bladgroenten zoals spinazie bekend dat ze specifiek gezond zijn voor de bloedvaten. Deze groenten bevatten veel nitraat, wat in het lichaam wordt omgezet in stikstofoxide. Dit stofje verwijdt de vaten, waardoor de bloedcirculatie verbetert. Daarmee verbetert de aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen. Veel hardlopers drinken bietensap voordat ze een wedstrijd hebben, om de bloedcirculatie en daarmee de prestaties te bevorderen.
Andere voedingsmiddelen die vaak worden genoemd in onderzoeken als ondersteunend voor hart –en bloedvaten, omdat ze de bloedcirculatie verbeteren of een ontstekingsremmende werking hebben. Deze voedingsmiddelen zijn: noten, knoflook, uien, gember, kaneel, kurkuma, tomaten, olijfolie, blauwe bessen, citrusvruchten en vrijwel alle soorten groenten.

Een korte samenvatting:

Een makkelijke vuistregel: verhoog je onbewerkte plantaardige inname. Met onbewerkt plantaardig bedoel ik níet de vegetarische fabrieksproducten uit de supermarkt. Ik bedoel verse groenten, kruiden en fruit die je zelf verwerkt in je gerechten. Dat is altijd goed! Voor je bloedvaten, je bindweefsel, je algehele gezondheid en energieniveau. Voeg eens wat vaker bietjes en groene bladgroenten toe. En heb je het idee dat bepaalde voedingsmiddelen niet ‘lekker’ vallen bij jou? Zoek uit wat dat is. Verminder of schrap datgene waar jij het niet goed op doet uit je dagelijkse voeding.

Op de hoogte blijven?

In mijn nieuwsbrieven en op mijn websites www.quadrivasdrechtsteden.nl en www.debenenkliniek.nl geef ik zoveel mogelijk tips en informatie over zo optimaal mogelijk leven met lipoedeem en bloedcirculatieproblemen.

Wil je als eerste lezen wat ik met je wil delen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief (zie de pop-up).

Vond je dit interessant om te lezen?  Kijk waarover je nog meer kan lezen in het overzicht op deze pagina.