“Wat kan ik zelf thuis doen?” Dit vragen cliënten met lipoedeem en bloedcirculatieproblemen mij vaak. Het antwoord is: best veel. Je fascia, je spierspanning en je bloedcirculatie kun je zelf positief beïnvloeden. Daarmee kun je ervoor zorgen dat jouw beenklachten verminderen én je kunt verergering van toekomstige beenklachten vertragen of zelfs voorkomen.

Oefeningen

Ik gaf mijn cliënten vaak oefeningen mee of ik maakte een filmpje. Dit zodat cliënten zelf ook thuis aan de slag konden met stijfheidsklachten en pijnklachten in enkels, knieën en heupen, kuiten en bovenbenen.

Deze oefeningen maken het bindweefsel en spieren in de benen soepeler en stimuleren de doorbloeding. Dit zodat gewrichten en spieren beter hun werk kunnen doen. Het zorgt ervoor dat je beter gaat bewegen en achteruitgang van het bindweefsel (wat bij lipoedeem en bloedcirculatieproblemen zeker gebeurt) vertraagt.

Mijn achtergrond

Mijn werk als Quadrivas Therapeut, mijn eigen ervaringen als actieve vrouw met lipoedeem en mijn interesse in beweging zorgen voor een unieke combinatie. Zo deed ik ooit een jaaropleiding tot yogadocent, werkte ik een aantal winters in Duitsland als skileraar en was ik tijdens mijn studie jarenlang aerobics- en fitnessinstructeur bij een sportschool speciaal voor vrouwen. Vóór mijn opleiding als Quadrivas Therapeut schreef ik als journalist al veel over gezondheid, outdoorsporten en yoga.
Door deze achtergrond zag ik al snel de connectie tussen wat ik als therapeut met mijn handen in het weefsel bewerkstellig en wat mensen zelf thuis kunnen doen, specifiek voor benen met klachten.
De losse video’s en de resultaten van mijn cliënten zette me ertoe aan om een gestructureerd programma op te zetten: Je Beste Benen Mobility. JBB Mobility is een programma met mobiliteitsworkouts (een combinatie tussen kracht en flexibiliteit) die je thuis kunt doen, speciaal gericht op vrouwen met bloedcirculatieklachten en (beginnend) lipoedeem.
Inmiddels doen enkele tientallen vrouwen mee.

Wat een cliënt me vertelde:

“Wat ben ik blij met je video’s! Ja, ik raak ook wel gefrustreerd hoor! Ik wil natuurlijk alles kunnen, maar mijn knieën doen niet makkelijk mee. Van die oefeningen doe ik de makkelijkste versie, óf ik doe gewoon wat ik wél kan. Ik merk dat de buiging in mijn knieën elke keer verbetert en dat er meer ruimte komt.”

Een ander biechtte op:
“Ik roep weleens tegen het scherm: Oh #%#@ Linda, wat doe je me áán!! Maar ik blijf toch terugkomen, want ik merk dat het me enorm helpt. Als ik klaar ben, voel ik me gelijk lichter en loop ik lekkerder. Alsof ik beter in mijn lijf zit.”

Nog iemand:
“Het lukt me niet elke dag om de oefeningen te doen hoor, maar toch wel 4 keer per week. En dat maakt al enorm verschil in hoe mijn benen voelen!”
Ik vind het heel leuk om deze reacties te horen. Want, nee, de oefeningen zijn niet altijd makkelijk. En het is supermoeilijk om iets elke dag consequent te doen (behalve chocola eten of wat jouw quilty pleasure dan ook is 😊). Maar als het je lukt om deze oefeningen een keer of 4 tot 6 per week te doen (slechts 9 minuten per dag!), dan ga je zeker verschil voelen en doe je zoveel voor de gezondheid voor je benen.

Waar het bij JBB Mobility om gaat

Het is niet belangrijk dat je de hele oefening meteen kunt. Het gaat erom dat je de workouts (ook al is het de beginhouding) dóet en daarmee de doorbloeding stimuleert en het bindweefsel, de spieren en de bloedvaten in je boven- en onderbenen in beweging zet en soepeler en sterker maakt.
Tijdens de oefeningen stretchen en versterken we spieren het bindweefsel op een manier die we in het dagelijks leven (zelfs als we veel sporten) nauwelijks gebruiken.
  • En weet: wat je niet gebruikt, verstijft.
  • Waar verstijving optreedt, vindt stagnatie plaats.
  • En stagnatie betekent: stramheidsklachten, stijfheidsklachten, pijnklachten, bewegingsklachten en verminderde afvoer van afvalstoffen.
JBB Mobility is zo ingericht dat je de oefeningen elke dag kunt doen. Plan je ze 6 of 7 keer per week in, maar lukt dit niet en kom je uit op ‘slechts’ vier keer per week, dan heb je toch gewonnen! Je hebt viermaal zoveel gedaan als dat je ze niet in had gepland en daarmee doe je al héél veel voor je benen.
Er zijn inmiddels al tientallen vrouwen aan de slag met JBB Mobility Workouts. Wil je ook:
  • Aan je benen werken?
  • In efficiënte sessies van 9 minuten per dag?
  • Speciaal gericht op beenproblematiek door bloedcirculatieproblemen en (beginnend) lipoedeem?
  • Met een no-sweat, no jump workout?
  • Die zorgt voor betere doorstroming in je heupen, bovenbenen en kuiten en die je gewrichten, spieren, bindweefsel en bloedvaten soepel maakt?
Kijk dan voor meer informatie over het abonnement voor JBB Mobility Workout op https://jebestebenen.nl/programma-s
De eerste maand kun je de workouts overigens met niet-goed-geld-terug-garantie proberen (als de oefeningen niet bij je passen, stuur je me een mailtje en krijg je je geld voor de eerste maand terug). Daarna is het abonnement maandelijks opzegbaar. Zonder risico proberen dus.

Let op: deze workouts zijn gericht op vrouwen met bloedcirculatieproblemen en op vrouwen met (beginnend) lipoedeem die:
  • nog redelijk goed hun knieën kunnen buigen,
  • redelijk diep door de knieën kunnen gaan, en
  • nog zelfstandig op de grond kunnen gaan zitten en weer opstaan.
Het is ook belangrijk dat je goed op je polsen kunt steunen. Binnen deze randvoorwaarden kun je de meeste oefeningen op verschillende niveaus uitvoeren.
Deze workout is niet geschikt voor jou als:
  • je niet (meer) diep door de knieën kan, en /of
  • niet makkelijk op kan staan van de vloer, en/of
  • niet op je polsen kunt steunen.

Op de hoogte blijven?

In mijn nieuwsbrieven en op mijn websites www.quadrivasdrechtsteden.nl en www.debenenkliniek.nl geef ik zoveel mogelijk tips en informatie over zo optimaal mogelijk leven met lipoedeem en bloedcirculatieproblemen.

Wil je als eerste lezen wat ik met je wil delen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief (zie de pop-up).

Vond je dit interessant om te lezen?  Kijk waarover je nog meer kan lezen in het overzicht op deze pagina.