Lipoedeem op het werk, hoe ga je ermee om? In deze twee blogs (volgende keer volgt Deel 2) gaat het vooral over de praktische kanten.
Bij lipoedeem en bloedcirculatieproblemen is het zaak om regelmatig en gevarieerd te bewegen. Lang zitten kan problemen opleveren, maar lang staan óók. In deze blog aandacht voor zittend werk. Twee cliënten van mij veranderden onlangs van baan. De één ging van een leven waarin ze afwisselend studeerde en een fysieke bijbaan had, naar een baan waarvoor ze vele uren in het verkeer zit. Een ander wisselt binnenkort van werkgever en gaat daarbij van een baan waarbij ze veel staat, naar een kantoorbaan waarbij ze veel tijd achter de computer zal doorbrengen. Ik geef in zo’n situatie altijd het advies om van tevoren goed na te denken hoe je deze verandering op gaat vangen als je lipoedeem of bloedcirculatieproblemen heb.

Maar ook als je al lang een zittend beroep hebt en lipoedeem of bloedcirculatieproblemen, is het goed om af en toe even stil te staan bij je werkdag: wat doe ik al goed en wat kan beter voor mijn benen?

Probleem

Bij lipoedeem en bloedcirculatieproblemen is de bloedcirculatie in het lichaam niet optimaal. Dit heeft vaak vooral impact op de benen. Deze kunnen (heel) pijnlijk gaan aanvoelen na langere tijd zitten, ook kunnen onrustige benen (Restless Legs Syndrom) ontstaan. Het kan door pijn en onrust moeilijker zijn om stil te zitten of te focussen. Deze klachten kunnen verminderen door regelmatig te bewegen (wat eigenlijk iedereen die een zittend beroep heeft, zou moeten doen). Omdat de bloedcirculatie uit zichzelf niet goed werkt, is het belangrijk om de circulatie meerdere keren per dag een handje te helpen.

Oplossingen

Dit is een verzameling van oplossingen van cliënten met lipoedeem of bloedcirculatieproblemen, die een overwegend zittend beroep hebben:
  • Begin de dag met een wandeling van minimaal 15 minuutjes, vóór je werk.
  • Of: fiets naar je werk als dit mogelijk is. Eén cliënt fietst een deel van haar route, parkeert de fiets en loopt het laatste deel, om de portie beweging te krijgen die ze nodig heeft.
  • Zet elk half uur (of een periode die voor jou prettig en haalbaar is) een alarm en haal even koffie, thee, water, of doe een paar stretchoefeningen als de omgeving zich ervoor leent. Als je achter de computer werkt, kun je ook een anti-rsi programma downloaden (zoek dit op via Google). Je beeldscherm vertelt je dan (bijvoorbeeld) elk half uur dat het tijd is voor een korte pauze.
  • Zet de printer verder weg of gebruik een printer op een andere verdieping (als je nog een printer gebruikt).
  • Ga in de lunchpauze met collega’s een half uurtje wandelen.
  • Koop een ergonomische zitbal zoals deze of deze via bol.com. Hierdoor drukken er geen randen van een stoel in je bovenbenen én je krijgt er een actievere zithouding van.
  • Misschien is een zadelkruk als deze iets voor je, ook hiermee ben je beweeglijker, ervaar je minder druk op je bovenbenen en neem je een actievere houding aan
  • Vraag aan je leidinggevende of de afdeling HR om een zit-sta-bureau, je kunt staan en zitten hiermee afwisselen. Dit is vaak een wat grotere investering, maar wellicht wil je werkgever hierover meedenken.
  • Sommige cliënten plaatsen een fietsje onder hun bureau, zoek bijvoorbeeld bij bol.com op ‘bureaufietsje’ en je krijgt veel verschillende opties.
  • Zit je voor je werk veel, maar niet op kantoor, bijvoorbeeld omdat je lang in het verkeer doorbrengt, probeer dan bij elke stop een stukje te lopen en/of wat oefeningen te doen (kuiten stretchen, enkels draaien, staand knieheffen).
  • Wandel of fiets aan het eind van de dag (een deel van de route) naar huis. Of ruim ’s avonds nog minimaal 15 minuten in voor een wandeling, fietstochtje, sporten of het doen van oefeningen.
Niet elke tip zal haalbaar zijn in elke situatie, maar kijk naar wat bij jou zou kunnen werken. Vaak zijn werkgevers ook bereid om mee te denken, als ze eenmaal begrijpen welke impact lipoedeem en bloedcirculatieproblemen hebben.
Notabene: ik heb geen afspraken met leveranciers over producten en verdien geen commissie met deze links. De producten zijn voorbeelden, doe vooral je eigen research als je een ergonomische zitbal, een bureaufietsje of een zadelkruk wil aanschaffen.

Wil je thuis zelf aan de slag?

Je kan thuis zelf het zelfherstellend vermogen van je lichaam en de plaatselijke bloedcirculatie in je benen activeren met workouts. Met JBB Mobility doe je thuis mobiliteitsworkouts via korte video’s. In deze blog lees je er meer over.

Kijk voor meer informatie over het abonnement voor JBB Mobility Workout op https://jebestebenen.nl/programma-s

Activeer het zelfherstellend vermogen en kom in beweging.

Op de hoogte blijven?

In mijn nieuwsbrieven en op mijn websites www.quadrivasdrechtsteden.nl en www.debenenkliniek.nl geef ik zoveel mogelijk tips en informatie over zo optimaal mogelijk leven met lipoedeem en bloedcirculatieproblemen.

Wil je als eerste lezen wat ik met je wil delen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief (zie de pop-up).

Vond je dit interessant om te lezen?  Kijk waarover je nog meer kan lezen in het overzicht op deze pagina.